Campfire Audio ARA — Невидимі грані технічності
Автор: Олег Савич
Продукція американської Campfire Audio за відносно короткий проміжок часу завоювала серця багатьох аудіофілів, а рівень лояльності до бренду та динаміка зростання спільноти фанів, в Україні і світі, неодноразово змушували мене замислитись над причинами такого феномену.
Безперечно, історія масового успіху розпочалась з появою вже легендарних Campfire Audio Andromeda. Фактично, це був допрацьований варіант моделі Jupiter — 4-драйверних арматурних IEM.
Саме з появою Андромеди на ринку всі аудіофіли заговорили про Campfire Audio, до того це був шанований, але бутіковий виробник ІЕМ з Портленду.
Причиною успіху стало поєднання цінностей двох різних світів: технічності аудіофільських арматурних рішень і масової подачі звуку, а саме — помітного акценту на мідбасі, хорошій емоційності та вагомості середини, ефектних комфортних ВЧ. Такий мікс вибухнув хорошими продажами, а фотки навушників і відгуки заполонили всі форуми та сайти портативного аудіо.
Зауваження до Андро кож булі. В основному слухачам бракувало протяжності високих і глибини суббасу, а декому — технічності та моніторності. Не всім сподобався і легкий пік на мідбасі, як і його швидкісні характеристики.
З часом керівництво компанії вибрало досить цікаву, навіть унікальну, стратегію підтримки інтересу до Андромеди — своє основної "годувальниці", як показала статистика продажів. Суть стратегії полягала у постійному щорічному оновленні ревізій, з тонким тюнінгом звучання, відштовхуючись від побажань та фідбеку користувачів. Що ж, оригінальний і правильний підхід, успішність якого вже доведено популярністю не однієї моделі виробника.
Позитивним Побічним ефектом такої практики стала велика кількість експериментальних і лімітованих видань навушників, що і стало підґрунтям для появи Campfire Audio Ara, та й нових моделей навушників (гіпотеза) у майбутньому.
Вісь далеко не повний перелік варіантів цієї моделі: оригінальні перші Andromeda, Andromeda mk2, Andromeda Pacific Blue (limited edition), Andromeda S (limited edition), Andromeda Gold (limited edition), Andromeda 2020.
Поціновувачам максимально збалансованого та технічного звуку найцікавішою була Andromeda S з нейтральним, дещо навіть "теплим" звучанням, і досить протяжними технічними ВЧ. Альо Andromeda S була лімітованим виданням, а запити ринку потрібно задовольняти постійно, що вкотре підштовхувало інженерів СА до створення нової моделі.
На моє особисте переконання, героїня даного огляду — Campfire Audio Ara, якраз і стала такою пропозицією. Результат експериментів над лімітованими ревізіями Andromeda S i Andromeda Gold, з новим для Campfire Audio налаштуванням звуку, де в основі всього нейтральність середини та технічність високочастотного діапазону, а всі необхідні емоції пропонується шукати безпосередньо в аудіозаписах.
Особливо цікаво, що назву "Ara" новинка від Кемпів отримала на честь сузір'я Жертовник. Фанати CA знають про любов засновників до астрономії, та й назви всіх моделей в лінійці ІЕМ про це недвозначно промовляють, так чому ж вибрали саме це сузір'я?
Можливо, це натяк на принесення в жертву прикрашеності на користь правдивості і технічності? Але хтозна.
ТЕХНОЛОГІЇ, СПЕЦИФІКАЦІЇ, КОМПЛЕКТ ПОСТАВКИ
Campfire Audio ARA стали першими універсальними навушниками, котрі увібрали в себе напрацювання кастомних моделей CA — Solstice і Equinox.
Насамперед мова йде про внутрішній дизайн Solid Body, основна ідея якого базується на наступному: всі 7 арматурних драйверів фіксуються в єдиній камері, котра в свою чергу виготовляється методом 3D-друку, причому все це організовано в рамках єдиного технологічного процесу. Це гарантує надійність та повторюваність звуку від екземпляру до екземпляру. А вже потім ця камера, чи навіть "капсула", монтується разом з виведеними звуководами в корпус навушника, фрезований з титанового сплаву.
Зрозуміло, що маніпуляції з внутрішньою топологією цих камер дозволяють тонко тюнінгувати характер звучання.
Правильна, прорахована і вивірена організація внутрішнього об'єднання єму вищезгаданих камер дозволила відмовитись від використання будь-яких кросоверів. Це вже мова йде про наступну технологію — 'Crossover-less' driver design.
Мета її використання — максимальна достовірність та безшовність звуковідтворення, без шкідливого впливу інших електронних компонентів. Вперше безкросоверність була випробувана розробниками СА в лімітованій Andromeda Gold, доволі контроверсійній моделі, але такі експерименти дозволили розробникам здобути цінний досвід. Між іншим, оновлена Андромеда 2020 також отримала 'Crossover-less'.
Надійна перевірена T. A. E. C. (Tuned Acoustic Expansion Chamber), звісно ж, на своєму місці, і навіть в доопрацьованій формі. Нагадаю, що технологія T. A. E. C. — це спеціальна розширювальна мікрокамера на корпусі арматурних драйверів, відповідальніх за діапазон ВЧ. Надає затуханням високих частот максимальної достовірності (що часто є проблемою для арматур), а також істотно покращує протяжність діапазону.
Параметри і особливості
-
Частотний діапазон: 10-28000 Гц
-
Чутливість: 94 дб @ 1 кГц
-
Опір: 8.5 Ом @ 1 кГц
-
Кількість випромінювачів на канал: 7
-
Подвійний випромінювач арматурного типу на ВЧ + T. A. E. C.
-
Один великий випромінювач арматурного типу на РАХ
-
4 випромінювачі арматурного типу на НЧ
-
Мідні MMCX конектори з берилієвим покриттям
-
Tuned Acoustic Expansion Chamber™ (T. A. E. C.)
-
Титанові корпуси навушників
-
Звуководи з нержавіючої сталі
Комплектація
Починаючи з випуску моделей Andromeda 2020, Solaris 2020 і ARA, особливу увагу привертає новий екологічний тренд CA, пов'язаність язаний з відмовою від використання шкіри та хутра при виробництві чохлів, принаймні дуже хочеться в це вірити. Мені особисто, передусім як вегану, такий розвиток подій до вподоби. Але яка альтернатива, що нам пропонують взамін?
А альтернатива дуже гідна, оскільки тепер чохли зроблені з кори коркового дуба, по іншому — коркові (cork). Підкладка виготовлена з синтетичного хутра, а якість матеріалів і пошиття максимально висока.
Що теж незвично, чохли виготовляються в Португалії, і в залежності від моделі відрізняються кольором, що логічно.
Тепер по порядку, що ж ми побачимо в коробці (досить компактній, і це приємно):
-
навушники Campfire Audio ARA
-
брендовий плетінь кабель ALO Audio Litz (штекером 3.5 мм), з 2 органайзерами
-
чохол з кору коркового дуба
-
3 компактніх мішечки бувають для роздільного зберігання кожного навушника
-
фірмовий значок Campfire Audio
-
щіточка для чищення амбушур та навушників
-
8 пар силіконових амбушур: 5 пар від Final audio - Type E; 3 парі з широким отвором розмірів L, M, S; 3 парі пінних насадок
-
інструкція користувача
-
гарантійний талон
ДИЗАЙН, КОМФОРТ, КАБЕЛЬ
Впізнавані форми й грані видають продукт від Кемпів. Подібна дизайнерська парадигма зустрічається в більшій половині моделей від Campfire Audio.
Корпусу практично такі ж, як ми бачили в Andromeda Gold, з поправкою на матеріал, колір, і певні особливості обробки граней. Матеріалом, з якого виготовлені шеллі (причому методом фрезування), цього разу виступивши сплав титану, а гвинтики Torx тут просто чорні, а не позолочені (за що Andromeda Gold і отримала таку назву).
Носики звуководів з воронованої нержавіючої сталі. Поєднання кольорів і фактур в CA Ara виводять її сприйняття в ранг коштовності. Видно, і відчувається в руках, тривала та кропітка робота над всіма аспектами зовнішності. Факт ручної збирання та транспортування у США також гріє душу та вселяє надію на безпроблемну та довгу експлуатацію.
Важливе зауваження по комфорту СА Ара. На корпусах всі грані максимально згладжено, що дуже позитивно позначилось на комфорті, навіть при довготривалому прослуховуванні. Таке ж рішення було використано в стальних Andromeda S.
"Носики" звуководів стали довшими, це позитивно вплинуло на комфорт. Шумоізоляція в Ара на дуже високому рівні, значно вище середнього, особливо якщо правильно підібрати амбушури для правильної та глибокої посадки.
Комплектний кабель
У комплекті з навушниками ми бачимо перевірений часом ALO Audio Litz 3.5 мм, альо в оновленому варіанті Smoky, з ізоляцією провідників сріблястого кольору. Також новими є завушини кабелю, вже з ефектом пам'яті.
Даний кабель вирізняється якістю і комфортом, і на холоді практично не твердне. Додатковим плюсом можна вважати те, що рідний кабель практично не обмежує потенціал якості звучання. Звісно ж, варто експериментувати з навушниками такого високого класу в плані підбору провідника, результати можуть бути надзвичайно цікавими, але зміни матимуть більше смаковий, аніж якісний характер. Особисто мені найбільше сподобався результат з балансним ALO Audio Reference 8, саме з ним в основному і проходило тестування.
ЗВУК
Прослуховування та оцінка CA Ara здійснювались з використанням наступних джерел: iBasso DX220 MAX, Astell&Kern SP1000, Astell&Kern SP1000m, DAC Cozoy REI, Shanling M2X.
Використані кабелі: ALO Audio Litz 3.5, ALO Audio Reference 8 2.5, Effect Audio Thor Copper 3.5, Dunu Blanche 2.5, 4.4.
Тестовим матеріалом для оцінки якості звучання використано записи класичної і оперної музики, рок музики, запису джазових та блюзових колективів. Весь контент ліцензійний та максимально доступної якості, в тому числі форматів DSD і PCM hi-res.
Як і в більшості навушників високого класу, до підбору насадок в CA Ara варто поставитися відповідально. Особиста рекомендація — спробуйте амбушури з максимально широким отвором невеликої висоти, ті що в комплекті, підійшли ідеально. З ними тестування і проходило в основному. Також можу порадити подібні по формі моделі насадок від JVC (Spiral Dot) чи Azla.
Перші хвилини прослуховування Ara чітко показують детальний і неприкрашений, певною мірою навіть аналітичний характер подачі матеріалу. Це не означає, що бажаний WOW-ефект відсутній, зовсім ні. Альо щоб почути можливості навушників, потрібно трішки більше години, кращих записів, і навіть певної рефлексії. Тоді можна почути їхні таланти і відчути горизонт можливостей.
Загалом, тюнінг звуку в CA Ara пропонує хороший баланс мікродетальності і ефектності. Звучання дуже залежить від характеру джерела та якості саме запису, навіть не мастерингу. Окремі деталі легко відслідковуються і аналізуються, що деколі дозволяє почути недоліки навіть не самого треку, як єдиного цілого, а ваді запису окремих семплів чи навіть голосів. Вважаю, що дана особливість дозволяє з легкістю використовувати Ara не тільки для прослуховування музики, але і для моніторингу семплів.
Що також цікаво, на гарних живих вся прикладена інформацію вся інформація подається достатня цільно і природно, а аналітичність відходить на задній план, про це навіть перестаєш думати, і поринаєш в музикальну ейфорію. Це ж стосується якісно зведеної складної електронної музики.
Якщо описувати характер Ара одним словом, то це буде "баланс". Баланс деталей і емоцій, ваги і швидкості, макро - і мікродеталізації. Баланс по всій довжині АЧХ.
Характер передачі сцени повністю залежить від джерела відтворення та можливостей запису. Навушники не нав'язувати язують свою манеру передачі розмірів уявно приміщень, розділення звукових образів не викликає зауважень. Архітектура планів взірцева, і в глибину і в ширину. Цікаво відбувається побудова сцени у висоту, образи чітко локалізовані, як і їхній рух.
На відповідних концертних та класичних вся прикладена інформацію CA Ara показують дуже достойні результати в плані передачі об'єднання об'єму та простору. Гарним прикладом такого запису хотілось би відзначити недавній концерт Metallica S&M2.
Низькі частоти
Презентація НЧ в Ara характеризується арматурною швидкістю і розбірливістю, та чудовим контролем. 4 арматурних випромінювача забезпечують реалістичну текстурність цього діапазону.
Бас має природний баланс ваги і гостроти ударів, однак інколи можна зустріти ознаки легкої підсушеності цього відтинку спектру. Тому, не можу заочно рекомендувати Ара басхедам, а тільки після попереднього ознайомлення.
Акценту на мід - та суббас не спостерігається, але суббас в Ара опускається дуже глибоко, що чітко можна почути на вся прикладена інформацію з справжніми великими інструментами, і далеко не тільки барабанами.
Взагалі, Ара — це той випадок, де при відтворенні басу особливо важливу роль відіграє джерело, амбушури і посадка.
Відомий трек від Schiller з динамічним синтезованим басом. На хороших плеєрах навушники розкривають повною мірою всі ефекти композиції. Кількісно басу абсолютно достатня.
Середні частоти
Мені доводилося чути зауваження до Ara стосовно певної нестачі ваги середньочастотного діапазону. Не можу це підтвердити, але дуже добре розумію природу таких випадків. Напевне, причина в тому, що акцентування чи наближення цього діапазону не так виражене, як наприклад, в Андромедах, та й багатьох інших ІЕМ. На вся прикладена інформацію з достойним мастерингом така рівність подачі СЧ в Ara дозволяє більш достовірно відчути параметри сцени.
Загалом, Ара можу спокійно віднести до "серединистих" навушників з хорошим зарядом музикальності. Причому повторюся, тут дуже хороший баланс цільності, ваги і мікродеталізації середини. Мікродеталізація дуже висока, з незвички може навіть втомлювати кількістю і багатством інформації. Вислуховувати тонкі нюанси — одне задоволення, особливо після нетривалої адаптації до подачі.
СЧ діапазон без помітних слідів пом'якшення, як і без особливих прикрас, але з хорошою тембральною точністю. Присутній незначний підйом на верхній середині, 1-2 кГц, але в межах допустимого. Контрастність подачі всієї середини помітно вище середньої.
Brian Johnson з передвісником AC/DC — Geordie. СА Ара дозволяють в повній мірі відчути атмосферу треку, почут всі тонкощі середнього діапазону, особливо гітар, а заодно й оцінити басову лінію. Навіть старий рок з далеко неідеальним мастерингом може звучати класно на таких "прискіпливих" ІЕМ як Ара, досить динамічно, енергійно.
Високі частоти
ВЧ — найсильніший козир Арі, і найбільше досягнення інженерів Campfire Audio. В жодній іншій моделі бренду мені не зустрічалось такої технічності та реалістичності високочастотного регістру. Це стосується всіх параметрів та критеріїв оцінки.
По якості реалізації ВЧ Ara можуть спокійно конкурувати з двократно дорожчими конкурентами. Не зовсім зрозуміло, яким чином такий рівень можна витягнути з 2 арматурину, є тут напевне якась магія, або не в кількості секрет!
Попри багатство цього діапазону, не можу сказати, що є агресія в подачі високих. Ні, це не варіант для ВЧ-фобів, альо і не Noble Khan, які справді можуть втомлювати, особливо при довготривалих аудіосеансах. Все органічно, навіть досить комфортно, але при умові що запис і плеєр не будуть проти.
Насичення обертонами, як особливо важливий показник класу реалізації ВЧ, на еталонному рівні. Ті ж можу стверджувати і про характер затухань високих, і про шаруватість. На чудових вся прикладена інформацію джазу від Chesky Records всі нюанси верхнього регістру легко піддаються аналізу, альо дуже швидко про це забуваєш, і вже просто насолоджуєшся джазом.
George Coleman, Jimmy Cobb, Mike Stern, Ron Carter - Oleo. Неординарний запис джазового бенду дає масу можливостей для оцінки всього буйства обертонів та фактично топового рівня реалізації шаруватості (рос. "шаруватість"), достовірності затухань ВЧ, як і загальної мікродеталізації.
Наостанок хочу відзначити, що ВЧ в Ара подаються з розумним, натуральним рівнем контрасту, та без надлишкових емоцій.
Порівняння ARA з Andromeda i Solaris
Вважаю, що порівняння Ara саме з Androмeda i Solaris має найбільший інтерес, оскільки багато знає їхній звук, та й всі три є моделями одного виробника. Тому коротко пройдуся по основних категоріях.
Суббас. Кількісно його найбільше в Solaris , альо Ara дуже близько. Andromeda на 3-му місці. Ефектність на стороні Solaris , а реалістичність — Ara.
Мідбас. В Ara найменше, але він найбільш детальний і контрольований. Зате Solaris радує ідеальним балансом на цьому відтинку.
Мікродеталізація. На першому місці Ara, на всіх частотах. Зовсім поряд Andromeda (на РАХ), і Соларіс (на ВЧ).
Макродеталізація. На першому місці Solaris, потім Ara, ще далі Andromeda.
Подача середини. У Соларісах середні частоти представлене більш контрастно ніж в Ара, але і менш детально та вагомої. Ідеальний баланс достовірності та ефектності за Андромедою, все ж таки, це їхня найсильніша сторона.
Клас реалізації ВЧ. На першому місці Ara, 2 — Solaris, 3 — Andromeda.
Коротко можу відзначити, що Solaris і Ara є антиподами в плані подачі. Ara — технічна моніторність з хорошим балансом всіх важливих характеристик, а Solaris класична "весела" V-ка, з накрученим контрастом на середині і ВЧ.
Якщо ви послухали Solaris і все дуже сильно сподобалось, швидше за все Ара вам не підійде, але це тільки власні спостереження. В ідеалі найкраще мати всі 3 модельки.
Вимоги до матеріалу та джерела
Campfire Audio Ara доволі прискіпливі до якості безпосередньо запису (9 з 10), а мастерингу та кодування — в помітно меншій мірі, десь 7 з 10.
Чутливість Ara доволі висока (незважаючи на дивні 94 dB в характеристиках), фактично майже така як у Solaris. Фоновий шум чомусь витягують менше, але тут різниця з Solaris та Andromeda також невелика.
Що стосується підбору джерела, то тут приємна інформація. Це навіть стало сюрпризом. Campfire Audio Ara досить пристойно (терпимо) звучати з середньобюджетними плеєрами та свистками. Немає значної деградації рівня басу і наповненості середини. З Андромедами такий фокус не завжди проходив.
Максимальні результати у розкритті талантів та можливостей Ара були досягнуті з iBasso 220 MAX. На мій смак, неймовірне комбо!
Якщо говорити про вимогу до джерела, то з урахуванням технічних можливостей та приналежності до відповідного цінового сегмента, Ara отримують 9.5 з 10 балів. Звісно ж, якщо є бажання почути всі можливості.
ПІСЛЯМОВА
Якщо б хтось сказавши мені, що саме Ара є найбільшою гордістю розробників з Портленду, в моїй реакції не було б і тіні здивування.
ARA. Надзвичайно цікава і непересічна модель. Це основний суб'єкта єктивний висновок тривалого тесту. Рекомендую їх всім, кому не підійшли Solaris своєю парадигмою подачі, хто бажає максимальної технічності за адекватний цінник, хто любити Андромеду, але хочеться більше нейтральності і ВЧ.
Попри всі свої таланти, Campfire Audio Ara не варто замовляти без попереднього прослуховування. Зовсім немасовий характер подачі і солідний прайс — вісь основні причини такого доповнення до попередніх висновків.
- Сьогодні мій нарис буде присвячений двом відомим моделям від Hifiman, які в той же час впали мені в руки – Edition XS та Deva Pro. Ці навушники вже заслужили гучну репутацію в аудіофільських колах. Edition Xs славиться своїм звучанням, якість якого виходить за рамки цінового сегмента, а Deva Pro також цікава варіативністю комутації.
- Зустрічайте флагманські гібриди Noble Audio Ronin. Співпраця Noble та Eletech також стала привабливим фактом, тому нас, схоже, нарешті чекає гідний флагмана кабель у комплекті. Noble Ronin позиціонуються як ідейний наступник колишнього фаворита – знаменитих Noble Katana.